Recensie: Marley the Movie (Dutch)

Marley, niet meer niet minder. Meer heeft deze documentaire van Kevin Macdonald (The Last King of Scotland) niet nodig aan introductie. Zelfs 31 jaar na het overlijden van de zanger maakt zijn muziek nog het nodige los bij zowel jong als oud. Zijn muziek kennen we dus allemaal wel, maar wie was nu eigenlijk de man achter de muziek? Voor de een een wietrokende rastaman, voor anderen een voorbeeld, een legende, een icoon. Meer dan ooit in een documentaire krijgen we Bob Marley te zien als mens, zowel in zijn goede als slechte tijden.

“Marley” begint zoals velen van zijn voorgangers met het opgroeien van de jonge Robert Nesta Marley, zoon van een blanke vader en zwarte moeder. We zien hem opgroeien in Nine Miles een dorpje in de provincie St. Ann, Jamaica en verhuizen naar de sloppenwijk Trenchtown in Kingston.

We zien in de documentaire, naast het ontstaan van Bob Marley & The Wailers, Bobs liefde voor muziek, zijn liefde voor voetbal en in een later stadium zijn belangstelling voor het Rastafari geloof. Ook Bobs liefde voor vrouwen word belicht en toegelicht door een aantal van hen.

Vele, in Bobs leven, belangrijke personen passeren de revue en doen hun zegje over hem: Bob’s vrouw Rita Marley, zoon Ziggy en dochter Cedella, Jimmy Cliff, Chris Blackwell (Platenbaas Island Records), Bunny (Wailer) Livingston, Lee Scratch Perry.

Niet veel nieuws onder de zon zou je denken… Toch wel! Wat deze documentaire anders maakt dan zijn voorgangers is naast het redelijk hoge tempo het feit dat er constant naar Bob als persoon gekeken wordt in plaats van Bob de artiest. Hoe was hij als vader, hoe was hij als man voor zijn vrouw Rita, hoe keek hij tegen rassengelijkheid en politiek aan, maar ook vooral hoe Bob omging met de huidkanker die werd geconstateerd.

En passant, neemt de documentaire ons mee door de politieke geschiedenis van Jamaica, de geschiedenis van de reggae, krijgen we uitleg over Bobs teksten en krijgen als kers op de taart een grote portie “Love & Unity” voor de kiezen. Dit alles natuurlijk overgoten met een muzikale saus van Bobs nummers en ondersteund met nooit eerder vertoonde beelden.

Waarschijnlijk komt de documentaire redelijk overeen met hetgeen wat Bob gezien moet hebben toen, in zijn laatste uren op 11 mei 1981,  zijn leven als een film aan hem voorbijging.

Al met al is “Marley” een documentaire die iedereen moet gaan zien. Voor Reggae fans natuurlijk verplichte kost, voor anderen een zeer entertainende laid-back documentaire, met hier en daar wat kippenvel, waar je nog wat van opsteekt ook. Wellicht dat deze film weer iets van de Nederlandse reggaeliefde kan losmaken en erbij kan toedragen reggae weer eens op de radio te horen.

“I like to see mankind live together,
Black, White, Chinese… That’s all!”

Regie: Kevin Macdonald